Τα παιδιά μας δεν είναι μόνο η μελλοντική γενιά οδηγών. Με την υπεύθυνη ματιά τους, μας κάνουν καλύτερους σε όλα τα επίπεδα και συχνά μας θυμίζουν την υποχρέωσή μας να κυκλοφορούμε υπεύθυνα και με σύνεση στους δρόμους. Μας προτρέπουν, με άλλα λόγια, να μείνουμε προσηλωμένοι σε αυτά που εμείς οι ίδιοι τους μαθαίνουμε: «να μην τρέχουμε», «να λέμε πάντα όχι στο αλκοόλ όταν πρόκειται να οδηγήσουμε», «να φοράμε τη ζώνη μας ακόμα και όταν πάμε μέχρι το περίπτερο», «να χρησιμοποιούμε τη διάβαση πεζών» και άλλα τόσα. Για τον λόγο αυτό, έχει διπλή αξία το γεγονός ότι σήμερα το αίτημα να εισαχθεί η διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στα σχολεία από το Δημοτικό ως υποχρεωτική, γίνεται πράξη.
Τι είναι Κυκλοφοριακή Αγωγή
Η Κυκλοφοριακή Αγωγή, αναγκαίος πυλώνας της Οδικής Ασφάλειας, συνιστά τη διαμόρφωση κυκλοφοριακής συνείδησης προκειμένου να λειτουργούμε υπεύθυνα ως οδηγοί, ως πεζοί, ως συνεπιβάτες, ως ποδηλάτες. Και φυσικά η εκπαίδευση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ολοκληρωμένης προσέγγισης της Οδικής Ασφάλειας, όπως επισημαίνεται σε Έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC).
Από πότε τα παιδιά θα πρέπει να εκπαιδεύονται στην Κυκλοφοριακή Αγωγή
Τα παιδιά μας πρέπει να μάθουν από μικρή ηλικία το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται σωστά στον δρόμο ως οδηγοί, ως πεζοί, ως ποδηλάτες, να διδαχθούν τους κυκλοφοριακούς κανόνες και να ενημερωθούν για τις νομικές αλλά και τις κοινωνικές συνέπειες αν δεν τους τηρήσουν. Επιπλέον, πρέπει να υπάρχουν διαφορετικά ερεθίσματα και διαφορετικός τρόπος προσέγγισης – εκμάθησης ανά ηλικιακή ομάδα.
Ποιος είναι ο σκοπός της Κυκλοφοριακής Αγωγής
Η Κυκλοφοριακή Αγωγή μέσα από τη μύηση των παιδιών στην κατάλληλη οδική συμπεριφορά με θεωρητικό αλλά και βιωματικό τρόπο, είναι ένα σύντομο και ασφαλές μονοπάτι για να μπορούν, σήμερα, να προστατεύσουν τον εαυτό τους στον δρόμο συνετίζοντας παράλληλα εμάς τους μεγάλους όποτε παρεκκλίνουμε από τα ίδια μας τα διδάγματα και, αύριο, να εξελιχθούν σε ευσυνείδητους οδηγούς και χρήστες του οδικού δικτύου.
Με την Κυκλοφοριακή Αγωγή, λοιπόν, συμβάλλουμε πολλαπλά σε ένα φωτεινότερο σήμερα και αύριο.
Ας μιλήσουμε στα παιδιά μας για την Οδική Ασφάλεια, με κάθε πρόσφορο μέσο. Με κουίζ και video στο διαδίκτυο, με τραγούδια, με θεατρικά έργα…
1. Κυκλοφοριακή Αγωγή με κουίζ και video στο διαδίκτυο
Με τρεις ξεχωριστές πρωτοβουλίες, η Αττική Οδός μεταφέρει σημαντικά μηνύματα για την Κυκλοφοριακή Αγωγή σε παιδιά και εφήβους, μέσω μιας διασκεδαστικής βιωματικής διαδικασίας.
-
«Μάτια ανοιχτά στον δρόμο»: the e-Learning Edition
Αν τρέχεις με 60 χλμ./ώρα, ζυγίζεις 60 κιλά και τρακάρεις, τότε σύμφωνα με τον ορισμό της ορμής είναι σαν να ζυγίζεις… όσο ένας ελέφαντας που κινείται με 1 χλμ./ώρα!
Αυτή και άλλες παρόμοιες ενδιαφέρουσες πληροφορίες, συνθέτουν το περιεχόμενο της σύγχρονης διαδραστικής εμπειρίας «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο»: the e-Learning Edition, προσβάσιμης διαδικτυακά με ένα «κλικ». Πρόκειται για την εξέλιξη του ομότιτλου σεμιναρίου που δημιούργησε η Αττική Οδός, το οποίο ξεκίνησε με δια ζώσης παρουσιάσεις από ειδικό εκπαιδευτή σε σχολικές αίθουσες της Αττικής. Αυτή τη φορά, στόχος της e-Learning έκδοσης του προγράμματος για μαθητές Β’ και Γ’ Γυμνασίου και όλων των τάξεων του Λυκείου, που έλαβε πρόσφατα ξανά την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), είναι να φτάσει στα σχολεία όλης της Ελλάδας και ειδικά αυτά των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας μας και το έχει ήδη καταφέρει, καθώς μέχρι τώρα, 15.000 έφηβοι το έχουν παρακολουθήσει.
Η e-Learning έκδοση του προγράμματος “Μάτια Ανοιχτά στον Δρόμο” είναι η εξέλιξη του ομότιτλου δια ζώσης διαδραστικού σεμιναρίου, που έφερε στην εταιρεία “Αττικές Διαδρομές Α.Ε.” το “Αριστείο στην Οδική Ασφάλεια 2015” από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες.
-
«Κυκλοφορώ με Ασφάλεια», σε συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»
«Δρόμος και οχήματα», «Βαδίζω στο πεζοδρόμιο με ασφάλεια», «Σταματάω, ακούω, βλέπω», «Διασχίζω τον δρόμο από ασφαλή σημεία και με συγκεκριμένους κανόνες», «Παίζω με ασφάλεια στην πόλη μου» και «Συμπεριφέρομαι σωστά ως πεζός».Για όλα αυτά τα σπουδαία ζητήματα μιλά το Πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής «Κυκλοφορώ µε Ασφάλεια», που δημιουργήθηκε σε συνεργασία µε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» και πραγματοποιείται σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Μέσα από το παιχνίδι, το Πρόγραμμα φιλοδοξεί να χρίσει τους επόμενους «Ιππότες της Οδικής Ασφάλειας», ενώ, η απήχησή του είναι τεράστια καθώς μέχρι σήμερα το έχουν παρακολουθήσει περισσότερα από 86.000 παιδιά.
-
«Οδηγώ και περπατώ με ασφάλεια», στο Παιδικό Μουσείο της Αθήνας
Στον ισόγειο χώρο του Παιδικού Μουσείου της Αθήνας τα παιδιά και οι γονείς θα βρουν το νέο έκθεμα «Οδηγώ και περπατώ με ασφάλεια» που προάγει την Κυκλοφοριακή Αγωγή. Ένα διαδραστικό περιβάλλον με δρόμους, πεζοδρόμια, διαβάσεις, φανάρια, σήματα της τροχαίας κ.ά., που δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά για βιωματική μάθηση και άσκηση, ενώ παράλληλα τα βοηθά να υιοθετήσουν ασφαλείς τρόπους οδικής κυκλοφορίας ως πεζοί, ποδηλάτες, επιβάτες ή οδηγοί. Το έκθεμα απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 3 έως 12 ετών και σχεδιάστηκε από διεπιστημονική ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή παιδαγωγών και μουσειολόγων από το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο καθώς και συγκοινωνιολόγων από τις εταιρείες «Αττική Οδός Α.Ε.» και «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.», και υλοποιήθηκε μετά από εξάμηνη μελέτη.
2. Κυκλοφοριακή Αγωγή με τραγούδια
Όταν οι ανατρεπτικοί Burger Project δίνουν τον ρυθμό της Κυκλοφοριακής Αγωγής, οι μικροί μας φίλοι ανταποκρίνονται με ατέλειωτο χορό, ζωηρές φωνές και πολλά χαμόγελα.
-
«Οι Τροβαδούροι της Ασφάλτου», με τους Burger Project
Στο νέο Πρόγραμμα Βιωματικής Εκπαίδευσης της Αττικής Οδού, τη μουσικοθεατρική παράσταση «Οι Τροβαδούροι της Ασφάλτου», το δημοφιλές συγκρότημα ταξιδεύει τα παιδιά μέσα από απολαυστικούς διαλόγους αλλά και τραγούδια που αγγίζουν με τους στίχους τους πολλά και σημαντικά θέματα που προάγουν την Κυκλοφοριακή Αγωγή.Στο πλαίσιο αυτό, τα παιδιά τραγουδούν, μεταξύ άλλων, για το αγαπημένο τους ποδήλατο αλλά και για τα δύο «φωτεινά ανθρωπάκια» στο φανάρι και μαθαίνουν να περπατούν γοργά και πολύ προσεκτικά με τον «κύριο Πρασινούλη», ενώ περιμένουν υπομονετικά παρέα με τον «κύριο Κοκκινούλη». Και επαναλαμβάνουν στιχάκια που περιλαμβάνουν πολλά χρήσιμα μηνύματα Κυκλοφοριακής Αγωγής… Εμείς από την πλευρά μας αναβιώνουμε μαζί τους το συναίσθημα εκείνο όταν αντικρίσαμε το πρώτο μας ποδήλατο και την ίδια στιγμή αναλογιζόμαστε ότι η Κυκλοφοριακή Αγωγή του κάθε μικρού ποδηλάτη, πρέπει να είναι προσωπική υπόθεση όλων μας. Ενώ, δεν σταματάμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να μην γίνουν η γενιά που είναι μονίμως μπροστά από μια οθόνη, αλλά να βγουν έξω, να παίξουν, να τρέξουν, να μοιραστούν αληθινές εμπειρίες, όπως κάναμε κι εμείς. Φροντίζουμε όμως να έχουν τα κατάλληλα εφόδια για να τα κάνουν όλα αυτά με ασφάλεια και φυσικά με παράλληλη επίβλεψη.
3. Κυκλοφοριακή Αγωγή με θεατρικά έργα
Ο ένας και μοναδικός «Αττικούλης» επιστρέφει σε νέες περιπέτειες, με την 6η σεναριακή ανανέωση να είναι πλέον γεγονός. 15 χρόνια τώρα, περίπου 62.000 παιδιά είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν ένα δίωρο θεατρικό παιχνίδι γεμάτο διδάγματα Κυκλοφοριακής Αγωγής.
-
«Ο Αττικούλης στο βασίλειο της Ατζαμοσύνης»
Στο νέο σενάριο «Ο Αττικούλης στο βασίλειο της Ατζαμοσύνης», ο πρωταγωνιστής μάς συστήνει τον φίλο του τον Καλλίδρομο, ο οποίος είναι «υπάλληλος της Αττικής Οδού, ενός δρόμου μεγάλου και φωτεινού που περνούν όλα τα αυτοκίνητα με ασφάλεια!». Και όπως αναφέρει ο ήρωας μας «από εκεί έχω και το όνομά μου. Όλοι εκεί είναι φίλοι μου και γι’ αυτό μού έδωσαν αυτό το όνομα… “Αττικούλης”!». Στη συναρπαστική πορεία τους, ο Αττικούλης και ο Ξωτίκιος Καλόμαγος συναντούν αξιαγάπητους ήρωες, και κάθε φορά, προσθέτουν στην τσάντα τους τα αναγκαία εφόδια για να φτάσουν στον προορισμό τους: πρώτα τη λέξη «σεβασμό», την οποία και δεν πρέπει ποτέ να ξεχάσουν, ενώ λίγο παρακάτω, την «υπομονή», έπειτα την «προστασία», και φυσικά, τη «γνώση». Πρόκειται για μια επιτυχημένη εκπαιδευτική παράσταση που έχει δημιουργηθεί αποκλειστικά για την Αττική Οδό και απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.Σενάριο: Ειρήνη Φ. Κουτσαύτη