camera

Αττική Οδός: τότε & τώρα

Αττική Οδός. Ένας πρωτοποριακός αυτοκινητόδρομος, του οποίου η κατασκευή άρχισε στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και ολοκληρώθηκε το 2003 με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα στην Ευρώπη. Μέχρι και σήμερα, η Αττική Οδός είναι το έργο που άνοιξε τον δρόμο κι έθεσε τις βάσεις για το μέλλον των επιτυχημένων συμβάσεων παραχώρησης τόσο στην Ελλάδα, όσο και την Ευρώπη.

Στα 25 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας της, η Αττική Οδός κατάφερε να αλλάξει τα δεδομένα των οδικών μετακινήσεων στη χώρα μας, ανεβάζοντας τον πήχη στους τομείς της ασφάλειας και της εξυπηρέτησης, ενώ σήμερα παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας χιλιάδων ανθρώπων, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Η Αττική Οδός έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για έναν αστικού τύπου αυτοκινητόδρομο, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α), ανά κατεύθυνση. Στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος. Αποτελεί μοναδικό έργο υποδομής, ακόμα και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, καθώς είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος με διόδια, που διασχίζει μια μητροπολιτική πρωτεύουσα με έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ως κλειστός αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα:

  • Την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων (Ε.Λ.Ε-Σ-Σ), μήκους περίπου 52 χλμ.
  • Τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ), μήκους περίπου 13 χλμ.

Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Η εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.» ιδρύθηκε το 1996. Η εταιρεία «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.» ιδρύθηκε το 1999, με αντικείμενο τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου.

Τα οφέλη που προέκυψαν, τόσο από την κατασκευή, όσο και από τη λειτουργία της Αττικής Οδού, είναι πολλά και σημαντικά:

  • Αποτελεί τον βασικό κορμό διασύνδεσης όλων των μεταφορικών μέσων συγκοινωνίας (μετρό, τραμ, σιδηρόδρομος, προαστιακός), του αεροδρομίου και των λιμανιών.
  • Μειώνει σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο της πρωτεύουσας, αφού έχει απορροφήσει σημαντικό ποσοστό της καθημερινής κίνησης στο Λεκανοπέδιο.
  • Συντελεί στην ανάπτυξη και ολοκλήρωση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού του Νομού Αττικής.
  • Βοηθά στη στρατηγική αναδιάρθρωση των δικτύων ενέργειας και τηλεπικοινωνιών.
  • Συμβάλλει στην οικιστική και επιχειρηματική ανάπτυξη των όμορων περιοχών.